ОБСЛУГОВУВАННЯ
ВІДВІДУВАЧІВ У ЗАЛІ
Обслуговування в ресторані складається з таких елементів:
1. зустріч і розміщення відвідувачів у залі,
2. приймання і оформлення замовлення;
3. передавання замовлення на виробництво;
4. отримання буфетної продукції;
5. подавання замовлених закусок, страв і напоїв;
6. розрахунок з відвідувачами.
Зустріч і розміщення відвідувачів у залі
При вході в бар (буфет) відвідувачів повинен зустріти швейцар, у вестибюлі —
гардеробник, в залі — метрдотель, офіціант. При зустрічі відвідувачів швейцар
відкриває і закриває двері, інформує їх про розміщення приміщень бару (буфету).
Гардеробник приймає від відвідувачів верхній одяг, взуття та інші особисті речі
(парасольки, портфелі, сумки та ін.), видає жетон, де вказано місце зберігання
речей.
Метрдотель, а в його відсутність бригадир офіціантів або офіціант, який
вільний у цей час від обслуговування, зустрічає при вході в зал
відвідувачів,
вітається з ними і запрошує в зал. Він повинен іти попереду вказуючи
відвідувачам дорогу до вільних місць за столом або барною стойкою. Якщо в залі немає
вільних місць за окремими столами, то відвідувачів за частково зайнятими столами
розміщують з дозволу тих, хто вже сидить, і за згодою з тими, що прийшли. Якщо
стіл замовлений, то на нього заздалегідь ставлять табличку з надписом
"стіл замовлено".
Метрдотель повинен підвести відвідувачів до барної стойки або стола і
допомогти їм правильно зайняти місця: жінка повинна сісти першою, справа від
чоловіка (метрдотель може злегка відсунути крісло і запропонувати їй сісти).
Приймання і оформлення замовлення
Після того як відвідувачі займуть місця за столом чи барною стойкою,
офіціант (бармен) подає меню. При обслуговуванні групи відвідувачів за столом
офіціант подає меню жінці, підійшовши до неї зліва (якщо жінок за столом
кілька, то старшій за віком, а якщо за столом тільки чоловіки, то старшому з
них).
Офіціант (бармен) повинен запропонувати відвідувачам свої послуги у виборі
закусок, страв, напоїв. Якщо відвідувачі не потребують допомоги офіціанта
(бармена), він повинен відійти, даючи їм можливість самим ознайомитися
з асортиментом продукції. Переконавшись, що відвідувачі ознайомилися
з меню, офіціант (бармен)__ підходить до них і бере
замовлення.
Приймаючи замовлення, офіціант повинен стояти біля відвідувача справа від нього,
не торкаючись стола, крісел. На прохання відвідувачів офіціант (бармен)повинен
дати характеристику страв, винно-горілчаних виробів, зазначених у меню, і дати
певні поради. Замовлення на винно-горілчані напої приймають одночасно із
замовленням на страви. Замовлення офіціант (бармен) записує на пронумерованих
бланках рахунків, вкладених у тверді обкладинки, на долоні лівої руки, вкритої
складеним ручником. Бланк рахунку заповнюють у двох примірниках (під копірку).
У ньому вказують прізвище офіціанта (бармена) , дату обслуговування, назву і
кількість закусок, гарячих страв, десерту, буфетної продукції, ціну однієї
порції і суму всіх замовлених порцій. Зміст замовлення офіціант обов'язково зачитує відвідувачу,
попереджає його про час виконання, особливо порціонних страв. Бланки рахунків є
документами суворої звітності. Книжка бланків рахунків має бути пронумерована.
Видається
вона офіціанту перед початком роботи метрдотелем або касиром під розписку.
Облік виданих бланків ведуть у спеціальній книзі обліку рахунків , де вказують
номер першого і останнього бланків рахунку.
Одночасно офіціант отримує у метрдотеля бланки реєстрів на здавання
копій рахунків, заповнених і вручених відвідувачам.
Послідовність виконання замовлення
Отримавши замовлення, офіціант повинен скласти план його виконання,
щоб прискорити обслуговування відвідувачів. Відвідувачів слід обслуговувати
за такою схемою: офіціант спочатку йде в сервізну, де добирає необхідний посуд для
закусок, гарячих страв і десертів, який разом із замовленням подає на роздачу
доготівельного цеху. Кухарю-роздавальнику при цьому вказує, скільки порцій слід
покласти в кожну вазу, блюдо, салатник, а також передає побажання відвідувачів
щодо приготування закусок і страв.
При обслуговуванні групи відвідувачів за одним замовленням закуски і страви
відпускають і подають на стіл у багатопорціонному посуді: вазах, салатниках (місткість
їх повинна відповідати кількості порцій), блюдах. Це дає можливість кухарям
гарно оформити закуски і страви. З доготівельного цеху офіціант направляється в
зал, підходить до бармена, передає йому замовлення на змішані напої і
винно-горілчані вироби. Потім офіціант вибиває чеки на касовому апараті для
отримання продукції в доготівельному цеху і у бармена.
Отримання буфетної продукції,
замовлених страв і напоїв
Спочатку в буфеті або у бармена офіціант одержує мінеральну і фруктову
воду, а потім на виробництві послідовно холодні і гарячі закуски, бульйони,
другі гарячі страви, десерт. Замовлені напої (винно-горілчані і змішані) подає відразу
або до певної страви. Перед отриманням буфетної продукції, закусок, страв і
напоїв офіціант вибиває чек і подає його буфетнику (бармену) або на роздачу
доготівельного цеху.
При отриманні напоїв, фруктів та інших виробів офіціант звертає увагу на:
відповідність їх замовленню за назвою, повнотою асортименту і якістю: чистоту
зовнішньої частини пляшок (вони повинні бути протерті); цілісність заводського
укупорювання і етикеток із штампом даного підприємства; температуру напоїв
(соки і холодні напої при подаванні повинні мати температуру 8 —12 °С).
Винно-горілчані вироби відпускають у пляшках або на розлив у графінах,
в разі індивідуального замовлення — 50
г напою в чарці. При отриманні холодних закусок особливу увагу звертають на їх
оформлення, гарячих — на чистоту посуду, наявність папільоток на ручках кокотниць
і серветок, складених трикутником, на ручках кокільниць або порціонних
сковорідок. Це необхідно
для того, щоб відвідувачі не попекли собі ліву руку, якою притримуватимуть
посуд під час їжі. Закуски ставлять на піднос, покритий серветкою, і
переносять у зал на підсобний стіл.
При отриманні бульйонів офіціант звертає увагу на чистоту посуду,
температуру (65 — 70°С), зовнішній вигляд бульйону, Бульйонні чашки з
бульйоном, борошняні або інші вироби до бульйону офіціант ставить на піднос,
накритий серветкою, який переносить у зал на підсобний стіл.
Отримання других гарячих страв.
Другі гарячі страви відпускають з виробництва в металевому посуді (одно-
або багатопорціонних блюдах, баранчиках, сковородах) або в
фарфоро-фаянсовому, керамічному. Гарніри і соуси можна відпускати окремо від
основного продукту: гарячі — в металевому посуді, холодні — у фарфоровому.
При отриманні других гарячих страв офіціант повинен: поставити за допомогою
ручника на піднос стопку підігрітих мілких столових тарілок; звернути увагу на
відповідність кількості порцій замовленню, зовнішній вигляд, оформлення страв,
чистоту посуду, особливо країв овальних і круглих блюд, температуру страви (75
— 85 °С); поставити блюда за допомогою ручника на піднос і доставити в зал на
підсобний стіл.
При отриманні солодких страв особливу увагу звертають на страви, які
відпускають у скляному (кришталевому) посуді, щоб на ньому не було тріщин.
Інтервали між отриманням і подаванням різних страв встановлюють офіціант
і відвідувач за домовленістю.
Доставка готової
продукції в зал
Готову продукцію в зал офіціант доставляє на підносі або на візку
офіціанта. Для перенесення посуду страв, напоїв офіціант використовує великі,
середні або малі підноси. Найзручніші круглі підноси діаметром 50 см.
Підноси можна переносити на лівій руці на кінчиках розчепірених
напівзігнутих чотирьох пальців і витягнутого великого пальця лівої руки на
рівні плеча або використовуючи площу всієї долоні на рівні зігнутого ліктя, у двох руках, тримаючи трохи нижче грудей (посуд з напоями).
При перенесенні підноса слід додержувати таких правил:
· підноси покривати тканинною серветкою, щоб предмети не ковзалися і не
побилися;
· не піднімати піднос вище від рівня плеча; не перевантажувати його;
· не переносити на одному підносі буфетну і кухонну продукцію;
· не ставити піднос на обідній стіл; не носити його порожнім в опущеній вниз
руці.
Страви і напої на підносі слід розміщувати так: тяжкий посуд із стравами або
напоями розміщують ближче до офіціанта; високий — у центрі підноса; низький і легкий — ближче до країв підноса.
Візок офіціанта можна використовувати
для перевезення продукції в зал і одночасно як підсобний столик. Візком можна під'їхати до будь-якого
обіднього стола, уникнувши зайвих рухів, які виникають тоді, коли перед подаванням офіціант порціонує продукцію на підсобному столі або серванті.
Подавання напоїв, закусок і
страв, розрахунок з відвідувачами
Страви
і напої подають у такій послідовності: безалкогольні напої,
хліб, фрукти, холодні і гарячі закуски, перші страви, другі гарячі страви з
риби, м'яса, птиці, дичини, овочів, круп, бобових, борошна і молочних
продуктів, яєць, десерт і гарячі напої.
Винно-горілчані вироби і змішані напої подають до замовлених страв. Коктейлі п'ють до і після їжі.
Спочатку
офіціант подає мінеральну і фруктову воду, запас якої може бути в залі в
холодильній шафі. На підсобному столі він відкупорює пляшки, протирає шийку
серветкою і з дозволу відвідувачів наливає напій у фужер (насамперед обслуговує
жінок). При цьому офіціант повинен стояти справа від відвідувача, тримаючи
пляшку в правій руці так, щоб її етикетка була повернута до відвідувача. Воду
наливають у фужери, заповнюючи їх на 1/3 або 1/2 (пляшка не повинна торкатися
фужера). Охолоджену воду з льодом подають у глечиках або графінах, при
індивідуальному обслуговуванні — в склянках конічної або циліндричної форми.
При
подаванні соків, квасів, морсу в глечику групі відвідувачів офіціант бере
глечик з напоєм у праву руку і ставить на поставлену заздалегідь мілку тарілку
ручкою вправо. Отримавши дозвіл на наливання напою, офіціант знімає кришку,
кладе її на мілку тарілку, бере ручку глечика правою рукою і, підходячи до кожного
відвідувача справа, наливає напій у посуд, поставлений при досервіровуванні
стола (кухоль для квасу або морсу, склянка для соку, фужер для фірмового напою),
посуд заповнює на 2/3 об'єму (не торкаючись краєм глечика до склянок).
Під
час подавання винно-горілчаних напоїв аперитив (Мадеру, Херес, Вермут,
Марсалу, коньяк, міцні коктейлі) подають перед початком бенкету або обіду.
Винно-горілчані
напої подають разом із закусками і стравами. Щоб виявити смакові якості як
напою, так і закуски (страви), їх слід вдало поєднувати.
Офіціанти
(бармени, буфетники), приймаючи замовлення у відвідувача, повинні в разі
потреби давати поради з цього питання. Подаючи винно-горілчані напої, слід
додержувати таких правил.
Відвідувачу
спочатку показують закупорену пляшку, повернувши її етикеткою до нього. Для
цього пляшку ставлять на накриту ручником долоню лівої руки. Так само можна
показати одночасно і дві пляшки різних напоїв. їх ставлять на накриту ручником
долоню лівої руки так, щоб одна з них займала частину долоні і опиралася на
мізинець, а другу пляшку утримують великим, вказівним і середнім пальцями. Дві
пляшки з напоями можна тримати за шийки. Етикетки також повинні бути повернуті
до відвідувача.
Відкупорюють
пляшку тільки після того, як відвідувач дасть на це згоду (так, щоб він бачив).
Для відкупорювання пляшок використовують комбінований прибор (ніж, штопор і
ключ для відкривання пляшки), пневматичний пристрій, спеціальний штопор.
Пляшки з кронекорковим укупорюванням відкривають комбінованим прибором (ключем
для відкривання пляшок) або спеціальним ключем, який діє за принципом важеля.
Пляшки
з корковим укупорюванням відкупорюють штопором, який вкручують у корок, або
комбінованим прибором, пневматичним пристроєм. Голку пневматичного пристрою
через корок вводять усередину пляшки і за допомогою поршня накачують у пляшку
повітря. Надлишкове повітря виштовхує корок з пляшки.
Винно-горілчані
напої офіціант наливає в чарки на 3/4 їх місткості. При цьому він не повинен
торкатися пляшкою келиха або чарки відвідувача,
а закінчивши наливати, слід шийку пляшки злегка підняти і, тримаючи над
чаркою, повернути її за годинниковою стрілкою, щоб краплина напою не впала на
скатертину. Після цього, протерши шийку пляшки ручником або серветкою,
ставить пляшку на стіл перед відвідувачем.
Напої
наливають правою рукою, підійшовши до відвідувача справа. Якщо підійти справа
неможливо, офіціант підходить до відвідувача зліва і наливає напій лівою
рукою. Не можна наливати напої через стіл або брати в руку чарку (келих, фужер)
гостя і наливати в нього біля стола або на підсобному столі.
Шампанське
подають охолодженим до 8—10 °С. Для
цього пляшки з шампанським заздалегідь вміщують у відерце з льодом, зверху
накривають серветкою так, щоб верхня частина пляшки була відкрита.
Відкупорюють шампанське тільки після дозволу відвідувача.
Відкупорювати пляшку слід обережно з мінімальним шумом: шийку пляшки накривають
серветкою; пляшку тримають злегка під нахилом, але не схиляються над нею і не
повертають її у бік відвідувача; великий палець лівої руки весь час тримають
на корку, а правою рукою обережно розкручують дротяний замок, потім пляшку
беруть у праву руку (під серветкою), лівою рукою обережно витягують корок,
повертаючи його в шийці пляшки і поступово випускаючи вуглекислий газ, що
виділяється.
Наливають
шампанське в келихи відразу ж після відкупорювання пляшки. Келихи наповнюють
обережно, тонкою цівкою в два прийоми, щоб спала піна.
Способи
подавання закусок і страв.
Закуски
і страви в ресторанах, кафе, барах, буфетах можна подавати трьома способами: "в
обнос" (французький спосіб); "у стіл", тобто розміщення закусок
і страв на столі (російський спосіб); з попереднім порціонуванням закусок і
страв на підсобному або приставному столі (англійський спосіб).
Подавання страв "в обнос".
Застосовують при звичайному (традиційному) і спеціальному (на бенкеті)
обслуговуванні. "В обнос" можна подавати холодні закуски і страви,
гарячі закуски і другі гарячі страви, деякі солодкі страви, які заносять у зал
в багатопорційному блюді. Для перекладання продуктів із загального блюда в
тарілку відвідувача офіціант використовує різні лопаточки, ложки, щипці,
виделки, але найчастіше ложки і виделки (універсальний прибор).
Подаючи закуски, страви “в обнос", офіціант повинен:
- досервірувати
стіл необхідним посудом і приборами (перед подаванням гарячих страв –
підігрітими мілкими тарілками через ручник);
- багато
порціонне блюдо із закускою або стравою занести в зал і поставити на підсобний
стіл;
-
на блюдо покласти прибор для
перекладання або виделку(зубчиками донизу), на неї столову ложку(заглибленням донизу); ручки приборів
повинні злегка виступати за борт блюда, ложка трохи більше, ніж виделка;
- скласти ручник вчетверо і покласти
його на долоню лівої руки, одночасно прикриваючи ним
манжет рукава;
- правою рукою поставити зверху на
ручник блюдо з стравою або закускою 5людо з гарячою стравою слід ставити через
ручник, щоб не попекти пальці) і приборами для розкладання, ручки яких повинні
бути повернуті до відвідувача;
- підійти до відвідувача зліва, виставивши ліву ногу трохи вперед;
- злегка нахилити блюдо і наблизити
його до тарілки споживача так, щоб край блюда був над краєм тарілки (не
торкаючись його);
- взяти прибор для перекладання або
ложку і виделку у праву руку. Ложку слід тримати за середину знизу середнім пальцем, а ручку виделки — за середину
кінцями вказівного (знизу) і великого (зверху) пальців, кінці ручок приборів
при цьому повинні впиратися в долоню (в основу безіменного
пальця і мізинця), а випуклість зубчиків
виделки повинна бути над заглибленням ложки;
- для перекладання соусних страв (це
зручніше робити на підсобному столі) тримати ложку так, як описано вище, а виделку перевернути зубчиками донизу;
- страви
м'якої консистенції (відварна риба, вироби із січеної маси тощо) перекладають у тарілку відвідувача ложкою і виделкою, які
розміщують в одній площині, заглибленням догори,
щоб вони утворили лопатку.
Перекладаючи страву, офіціант повинен додержувати правил порціонування: спочатку взяти основний продукт, перенести його в тарілку відвідувача, потім перекласти гарнір і розмістити
його за основним продуктом, потім, зачерпнувши ложкою соус або
підливу, полити ним основну страву. Лікоть
правої руки офіціанта під час перекладання завжди повинен торкатися
його тулуба.
На свою тарілку відвідувач може перекласти страву і сам (це залежить від його бажання). Робити це слід
обома руками, тримаючи ложку в правій, а виделку в лівій руці, після чого прибори для перекладання акуратно покласти на
блюдо.
Подавання страв "у стіл" . При обслуговуванні
групи відвідувачів застосовують спосіб подавання закусок і страв “у
стіл". При цьому способі всі холодні і гарячі закуски, страви І десерт
виставляють відразу на обідній стіл. До кожної закуски і страви кладуть прибори
для розкладання, щоб відвідувачі могли самі перекласти в свої тарілки
виставлені закуски і страви. Під овальні блюда з гарячою закускою чи стравою
офіціант підстеляє серветку, а під круглі — ставить тарілку. При подаванні
других гарячих страв стіл сервірують підігрітою мілкою тарілкою (через
ручник).
Подавання закусок і страв з попереднім порціонуванням
їх на підсобному столі або приставному столі. Справа
на підсобному столі офіціант встановлює блюдо з гарніром, зліва — блюдо з
основним продуктом. Якщо страва відпущена разом з гарніром, то її ставлять
справа. На вільному місці стола ставлять тарілки так, щоб емблема на них була
розміщена проти офіціанта.
Перед порціонуванням страви офіціант спочатку показує
її відвідувачу, підійшовши до нього зліва, а потім з його дозволу порціонує в
тарілку. Якщо страву відпускають у баранчиках з кришкою, то її знімають і
залишають на підсобному столі перевернутою догори.
Порціонування страв проводять у такій самій
послідовності, як і при обслуговуванні "в обнос". Особливо акуратно
слід порціонувати компоненти складного гарніру, не допускаючи їх змішування.
Подаючи страву, офіціант бере ручником тарілку,
великий палець правої руки при цьому повинен лежати на краю її бортика,
підходить до відвідувача справа (права нога злегка вперед) і ставить тарілку
на стіл перед відвідувачем.
Якщо відвідувач сидить біля стіни (перегородки) і
підійти до нього справа неможливо, то подавати страви можна і зліва, лівою
рукою (ліва нога злегка вперед).
Розрахунок з відвідувачами.
Розрахунок з відвідувачами офіціант (бармен)
провадить у кінці обслуговування. Офіціант (бармен) підраховує суму за замовленням,
розписується на рахунку, дає на перевірку метрдотелю, а потім подає перший
примірник рахунку замовнику на пиріжковій тарілці або на маленькому підносі,
покритому тканинною серветкою, складеною у вигляді "кишеньки", У
"кишеньку" офіціант вміщує рахунок лицьовою стороною донизу, бере
тарілку (піднос) з рахунком у праву руку, підходить до відвідувача справа і
ставить її справа від нього. Буфетник провадить розрахунок з відвідувачами
зразу після відпускання продукції. Він підраховує суму і відбиває її на
касовій машині. Отримує гроші і віддає чек відвідувачу.
Прибирання
використаного посуду і приборів
Використаний
посуд і прибори офіціант прибирає зі стола перед подаванням кожної нової групи
страв і після розрахунку з відвідувачами. Під час обслуговування офіціант
повинен стежити за тим, коли слід прибирати
зі стола. Якщо відвідувач продовжує ще , то він розміщує прибори на край
тарілки (з обох боків так, як він їх тримав, якщо ж він закінчив їсти, то
прибори розміщує на тарілці паралельно ручками вправо або навхрест. Після цього
можна приступати до прибирання посуду і приборів.
Посуд можна збирати, застосовуючи спосіб тримання двох
або трьох тарілок у лівій руці.
При збиранні посуду двотарілковим способом офіціант тримає в руці одну тарілку,
а наступні ставить на кисть руки. На одну з тарілок він згрібає виделкою
залишки їжі і акуратно кладе ножі і виделки.
При збиранні тритарілковим способом дві тарілки офіціант тримає в лівій руці, а
третю і наступні ставить на зап’ястя цієї ж руки. На другу тарілку він згрібає
відходи, а на першу кладе прибори.
Глибокі тарілки, однопорціонні салатники (з
підставними тарілками і приборами) збирають разом з підставними тарілками
двотарілковим способом. Відходи з
глибоких тарілок не видаляють, ложки кладуть в одну з тарілок.
Посуд і прибори можна прибирати на візок офіціанта або
на піднос. Спочатку збирають прибори, а потім тарілки.
Чашки збирають разом з блюдцями, використовуючи спосіб тримання двох і трьох
тарілок (блюдець). При прибиранні чотирьох і більше чашок використовують
піднос, на який ставлять окремо чашки, блюдця — стопками, в одне з блюдець
складають ложечки.
На піднос збирають також скляний посуд. При збиранні
невеликої кількості скляного посуду їх ніжки вкладають між пальцями місткістю
догори. Зібраний посуд і прибори ставлять на піднос або візок і доставляють у
мийну столового посуду.
При заміні скатертини кришка стола не повинна
оголюватися. Для цього використану скатертину стягують так, щоб пружок її
сумістився з краєм стола. Стягнуту частину скатертини кладуть на стіл так,
щоб утворилася складка. Потім беруть чисту скатертину, великими і вказівними
пальцями затискують верхній пружок скатертини, а рештою пальців — середню
складку. Злегка струшують скатертину над столом і відпускають нижній пружок і
її середню частину. При цьому скатертина опуститься за протилежну сторону
стола. Вивільненими пальцями офіціант бере за складку використану скатертину і
швидко стягує її зі стола, одночасно натягуючи чисту скатертину.
Немає коментарів:
Дописати коментар